EKSTRAVAGANCIJA I PRESTIŽ U OBODU ŠEŠIRA

Zahvaljujući kraljevskim porodicama, koje vekovima neguju običaj i kulturu nošenja šešira na svim zvaničnim događajima, taj aksesoar postao je najpopularniji modni izraz za razbijanje monotonog plemićkog dres koda, a kreatori koji ih dizajniraju istinska elita, koja prkosi zakonima komercijalne modne industrije Piše: Danka Grubačić Ako postoji nešto što pripadnice kraljevskih porodica smatraju obaveznim začinom svoje lifestyle tradicije, onda je to svakako nošenje šešira na važnim ceremonijama. Vekovima su na dvorovima šeširi i kape bili statusni simbol koji svedoči o klasnoj pripadnosti, polu, epohi, težini i značaju samog dešavanja, ali i o ličnom stilu. Tako je ostalo sve do danas. Međutim, kako šešir pre estetske treba da ima praktičnu funkciju, te je izmišljen da bi štitio glavu od sunca, onda bi se ono što viđamo na krunisanim glavama pre moglo nazvati umetničkim instalacijama nego šeširima. Kao najbolja potvrda za to može poslužiti bilo koji od zvaničnih događaja u Velikoj Britaniji, na kojima dame plave krvi izborom šešira treba da pokažu svu odvažnost i pripadajući luksuz, utrkujući se prećutno koja će poneti što maštovitiju dekoraciju na glavi. Konjičke trke kao modna pista Mesta rezervisana za razmahivanje noblesom i šepurenje modnim unikatima pre svega su važni sportski događaji – konjičke trke Royal Ascot, regata Henley, kriket utakmice Lords Cricket i, naravno, nezaobilazni Wimbledon. Kako za te događaje postoji strogo propisan dres kod, članovi kraljevske porodice tada nas počaste najboljim primercima šešira kao apsolutno neizostavnim aksesoarom otmenih stajlinga. Onda slede venčanja, sahrane, mise, popodnevne čajanke i proslave svih važnih datuma, posebno one koje se, kao u filmovima, održavaju u bajkovitim vrtovima tokom dana. Upravo zahvaljujući kultu pokrivanja kraljevskih temena, konjičke trke u Askotu, koje je još davne 1711. godine osnovala engleska kraljica Anne u regionu Berkšir, pretvorile su se u svojevrstan fenomen. Staze na kojima džokeji na šampionskim grlima podižu prašinu, tokom decenija su postale kulisa za razne raskalašne radnje – klađenja, zakuske, poslovne kontakte i pokazivanje najskupljih modnih kreacija. Baš tu, tokom tih pet junskih dana, na videlo izađe sva ekstravagancija britanskih dama. S obzirom na to da je nezamislivo, pa čak i neprimereno, u Askot doći gologlav, šeširi su glavno oružje kojima dame ponosito napadaju modne objektive. Zato je u raspored tih trka uveden i takozvani Lady’Day , kada čak i sama kraljica prošeta neki od najelegantnijih šešira iz svoje bogate kolekcije. Za njom slede princeze od Jorka, Eugenie i Beatrice, grofica od Veseksa i kraljičina omiljena snaha Sophie, zatim ćerka princeze Anne, Zara Tindall, i na kraju, nešto manje upadljiva, vojvotkinja od Kembridža Kate. Venčanje veka i šeširi veka Iako izdanci britanske kraljevske porodice nisu jedini sinonim za strast prema šeširima, o tradiciji nošenja tog modnog detalja među krunisanim glavama drugih monarhija i uopšte ljudima plave krvi svedoči venčanje princa Williama i Kate Middleton u Vestminsterskoj opatiji, koje se odigralo 2011. godine. Na ceremoniji veka, koju je, prema piplmetrima, putem TV prenosa pratilo oko dve milijarde ljudi, pojavili su se predstavnici gotovo svih kraljevskih porodica u svetu, od kojih nijedna pripadnica nežnijeg pola nije izostavila šešir. U tome su ih pratile i sve druge zvanice, i narodske i celebrity, a kako je supruga tadašnjeg premijera Davida Camerona bila jedna od retkih koja na glavi nije imala šešir, pa čak ni tzv. fascinator (rajf sa efektom šešira), njen potez automatski je proglašen za najveći skandal kraljevskog venčanja. Veliki, pernati, lepršavi, poput kišobrana, jastuka, rama za slike ili bidermajera – šeširi su se izdvojili kao najvažnije sporedne zvezde venčanja veka, a neki su bili toliko neobični da bi čak i na Lady Gagi delovali frapantno. Među plemkinjama koje su uspele da šeširom nakratko ukradu šou našle su se, pre svih, princeze Beatrice i Eugenie, potom grčka princeza Marie-Chantal, belgijska princeza Mathilde, danska kraljica Margrethe II, te rumunska princeza Margareta, koja je sa uvrnutom kreacijom modistkinje Kristine Dragomir u vidu ružičastih krugova na glavi delovala kao da je krenula na karneval. I ovog puta najveći broj kraljevskih i džet-set šešira dizajnirao je irski modista Philip Treacy – njih 36, uključujući i šešir supruge princa Charlesa, vojvotkinje od Kornvola Camille, ali i Victorije Beckham. Većina njegovih šešira koje je pravio za tu priliku, koštaju više od 1.500 evra, a Treacy je mesecima pre venčanja primao custom made porudžbine za njih. Taj čuveni dizajner šešira, koji je u svojoj karijeri radio za najveće svetske couture kuće, među kojima su Givenchy, Chanel, Valentino, Ralph Lauren i Donna Karan. 2007. godine je za izuzetan doprinos britanskoj modnoj industriji dobio čuveno OBE priznanje, koje dodeljuje princ Charles. Modistička elita Iako je Philip Treacy apsolutni sinonim za najoriginalnije statusne aksesoare članova kraljevskih porodica, lista modista koji po meri izrađuju šeširdžijske kalupe za krunisane glave, veoma je duga, ali i odabrana. Među onima koji imaju stalni angažman u nekoj od kraljevskih porodica nalaze se Rachel Trevor Morgan (za kraljicu Elizabeth II), James Lock (za vojvotkinju od Kornvola Camillu i princa Charlesa, Angela Kelly (za kraljicu i princeze od Jorka, Beatrice i Eugenie), Fabienne Delvigne (za belgijsku kraljevsku porodicu), Jane Taylor (za veliku vojvotkinju od Luksemburga Mariju Teresu, dansku princezu Mary, vojvotkinju od Kembridža Kate i groficu od Veseksa Sophie), Maria Nieto i Pablo y Mayaya (za špansku kraljicu Letiziju), Kristina Dragomir (za rumunsku kraljevsku porodicu), Stephen Jones (za jordansku princezu Hayau Bint Al Hussein i princezu od Monaka Charlene), Mona Strand (za norvešku princezu Mette-Marit) i Karin Linder (za švesku kraljicu Silviju). Pored navednih, još više od 70 modista članovi kraljevskih porodica angažuju namenski, kada žele baš njihov dizajn za određeni događaj. Među damama koje često eksperimentišu u tom smislu, najistaknutije su princeze Beatrice i Eugenie, koje naprosto obožavaju šešire različitih dekoracija i čiji izbori tog detalja po pravilu izazivaju oprečne komentare, ali i supruga princa Williama, Kate Middleton. Svi oni su u sferi stvaranja aksesoara neprikosnoveni majstori svog zanata, a činjenica da ne robuju stvaranju trendova, čini ih istinskim umetnicima i svetlom tačkom potrošačke modne scene 21. veka. Naime, većini njih bez problema polazi za rukom da nenošljive komade uspešno prodaju u komercijalnim multibrend radnjama, koje, pored mnogo popularnijih brendova, njihovom stvaralaštvu daju specijalan tretman, negujući tako neku vrstu elitizma. Najsjajnija perjanica te modističke elite jeste Rachel Trevor Morgan, žena koja je izradom šešira počela da se bavi 1990. godine, od 2006. pravi komade po meri za britansku kraljevsku porodicu, a od 2008. svoje kreacije prodaje u komercijalnoj robnoj kući Harrods. Takođe, njene šešire nosili su modeli u editorijalima prestižnih štampanih medija – Vogue, Elle, Brides, The Daily Telegraph i The Sunday Times. Šešir rađa poverenje i samopouzdanje u onome ko ga nosi – maksima je ove modistkinje. Kultni suvenir Ako bi trebalo izabrati najistaknutiju promoterku šešira na kraljevskim dvorovima, onda bi to svakako bila princeza Beatrice od Jorka. Starija ćerka princa Andrewa i Sare Ferguson i prva ženska osoba u redu za engleski tron, poznata je po svom eklektičnom stilu, zbog kog je nošenje ovog aksesoara podigla na sasvim novi nivo. Naime, njeni šeširi ne prestaju da šokiraju modni svet i predstavljaju komade koji, bez obzira na to da li su ocenjeni kao pun pogodak ili potpuni promašaj, postaju kultni i pamte se. Najupečatljivija kreacija koju je ova mlada dama ponela na glavi, bila je džinovska mašna sa venčanja Williama i Kate, a koju očekivano potpisuje Philip Treacy. O tom šeširu, koji je ličio na okvir za pokretni bilbord, i dalje se priča, a Beatrice je jednom prilikom pozirala sa njegovim minijaturnim verzijama, koje su se po engleskoj prodavale kao suvenir. Ništa manje bure u javnosti nije izazvao ni šešir koji je nosila tri godine ranije, takođe na kraljevskom venčanju, kada su se venčali princ Peter Phillips i Autumn Kelly. Takozvano jato divljih leptira, kako su novinari prozvali tu egzotičnu kreaciju, za koju je takođe zaslužan neprikosnoveni Treacy, delovalo je vrlo uznemirujuće i izazvalo je podeljene reakcije stilista – dok su jedni govorili da je princeza oličenje kiča, drugi su je posle tog događaja prozvali modnom ikonom.   Kraljičina pisma voljenom šeširdžiji Kada je 2014. godine umro Philip Somerville, modista koji je više od četvrt veka izrađivao šešire za kraljicu, pronađena su pisma koja mu je za života pisala elizabeth ii lično. U želji da mu se zahvali za šešire koje je pravio besprekorno poznajući njen ukus, kraljica je u njima govorila o tome koliko joj svaki novi primerak pričinjava radosti, otkrivajući kao nikad pre ogromnu strast koju gaji prema tom modnom aksesoaru.  — Veoma sam srećna što čujem da ste sada dobro i da ćete ponovo moći da radite za mene. Znam koliko je danas teško održati kvalitet, naročito kada su u pitanju materijali i ručna izrada za nekoga kao što sam ja. Verovatno sam jedna od retkih osoba na ovom svetu koja uživa da konstantno ima šešir na glavi! – stoji u jednom od pisama koje je kraljica uputila Somervilleu. Postoje tvrdnje da je Somerville bio i ostao kraljičin omiljeni šeširdžija zbog čega se od njegove smrti do danas nije složila da nijedan njegov šešir dâ na aukciju. inače, Somerville je izrađivao u proseku 50 šešira godišnje samo za kraljicu, a povremeno je radio i za još neke članove evropskih kraljevskih porodica. Veliki poštovalac njegovog rada bila je i princeza Diana, koja je prilikom zvaničnih poseta stranih delegacija gotovo uvek nosila njegove kreacije, a na listi slavnih žena koje su mu bile redovne klijentkinje, počasno mesto zauzima slavna Joan Collins.
Related