PIŠE: Jean Fass
ANNA PIAGGI VANVREMENSKA INSPIRACIJA MODNOM SVETU
Anna Maria Piaggi (22. mart 1931. – 7. avgust 2012.) je bila italijanski modni pisac i ikona stila. Bila je prevodilac za italijansku izdavačku kuću Mondadori, a tokom osamdesetih radila je za avangardni magazin Vanity, kao i za italijansko izdanje magazina Vogue. Bila je poznata po svojoj beloj kosi sa drečavoplavim pramenom, prekomernoj šminci, koju su komentarisali kao „klovnovsku”, i štapu u ruci, za koji se govorilo da je čaroban. Ona je izmislila nov stil
– vanvremenski – jer je kombinovala vintage i savremenu garderobu sa neverovatnim detaljima koji oduzimaju dah. Od 1988. godine dizajnirala je dvostruke stranice u italijanskom Vogueu, koje su izgledale poput moodboarda, tj. predstavljale su Annine montaže slika dela poznatih dizajnera i umetnika i oslikavale njeno poznavanje istorije umetnosti i mode. Duplerice su bile mesto u Vogue magazinu gde je
Anna imala slobodu da komentariše, poredi i kritikuje. To su bile stranice sa veoma važnim informacijama i fotografijama, idejama, stranice koje su sadržavale jedinstvene trenutke i trendove u modi tadašnjeg vremena. Gotovo svi modni dizajneri su priželjkivali da se nađu u Anninom kolažu, gde ih razotkriva i analizira njihov rad. Tako je, na primer, Anna poredila Chanelov i Pradin dizajn naočara sa TV antenama ili komentarisala pleteni šešir Gianfranca Ferréa primećujući da ga je sigurno inspirisala lazy boy fotelja.
Volela je maštovitost Johna Galliana, buntovnicu i pankerku Vivienne Westwood, inovativnog Karla Lagerfelda, seksi stil Giannija Versacea, eksploziju boja i dekora Christiana Lacroixa. Njene analize njihovih kreacija su često bile
apsolutno opravdane, tačne, ali i duhovite. Tako, recimo, kaže za Ferréa da se zaljuljao u fotelji, pa se setio da dizajnira fotelju za glavu. Ili da Karl ne zna da crta, ali lepo slaže boje, želi da bude Coco Chanel, ali nije, i uvek će biti Nemac, a ne Francuz ili Italijan. Vau, kakav šešir u obliku bombona je osmislio Stephen Jones! Pao mi je šećer usred defilea, a i njemu se sigurno jelo slatko dok je kreirao ovako nešto. Hajde, Valentino, makni se od crvene boje. Oh, Missoni, od trikotaže ste napravili revoluciju! Anni Piaggi se modni svet klanjao i divio se njenom poznavanju mode i umetnosti – izazivala je veliko strahopoštovanje kod svih, pa čak i kada je kupovala namirnice u najobičnijem supermarketu.
MODA JE ONO ŠTO PONUDITE ČETIRI PUTA GODIŠNJE, A STIL JE ONO ŠTO IZABERETE OD TE MODE…
Piaggi je živela modu i moda je živela nju, a italijanski Vogue više nikada neće biti onakav kakav je bio kad ga je ona uređivala. Duple stranice odavno više ne postoje i magazin se potpuno prilagodio današnjem komercijalnom stilu, sa fokusom na domaće dizajnere, uz pregršt reklama za aksesoar i kozmetičke preparate. Na sreću, većina Anninih duplerica za Vogue sačuvana je u Anninoj poslednjoj knjizi Anna Piaggi’s Fashion Algebra, koja je objavljena 1998. Svi današnji modni urednici, poput Anne Wintour, urednice američkog Voguea, ili Anne Dello Russo, urednice japanskog Voguea, samo su sledbenici
Anne Piaggi, a osim istog imena nemaju ništa zajedničko. Svi umetnici želeli su Annu Piaggi u svom društvu, da je vide, čuju i „maznu“ njen zanat – ali to je bilo nemoguće. Posebno bi se to moglo reći za Karla Lagerfelda, koji je Annu stalno fotografisao i slikao, tačnije, ona mu je bila muza za vreme njegovog proboja na italijanskoj modnoj sceni za modnu kuću Fendi, kao i za vreme etabliranja na francuskoj modnoj sceni i velikog uspona modne kuće Chanel.
RAZUMEM VIVIENNE WESTWOOD I VOLIM NJEN STIL, ALI AKO JE ONA MAMA, JA SAM ORIGINAL BAKA PANKA!
ČUVENA MODNA UREDNICA AMERIČKOG MAGAZINA VOGUE, ANNA WINTOUR, BRITANKA SA BOB FRIZUROM I TAMNIM NAOČARIMA, UVEK ISTIM MANOLO BLAHNIK SANDALAMA U BOJI KOŽE, LICA KOJE NE POKAZUJE EMOCIJE – NUKLEARNA ANNA I ĐAVO KOJI NOSI PRADU!
NUKLEARNA WINTOUR
Anna Wintour je rođena u Londonu 3. novembra 1949. godine kao najstarija ćerka Charlesa Wintoura, urednika lista London Evening Standard. Godine 1989. počela je da radi kao modni urednik američkog izdanja časopisa Vogue, što je i danas. Oživela je izdavačku kuću Condé Nast i postala jedna od najuticajnijih ličnosti u modnoj industriji. Godine 2013. Wintour je postala i umetnički direktor kompanije Condé Nast. Wintour je poznata kao filantrop. Ona je poverenik muzeja Metropolitan u Njujorku, gde je organizovala
donatorske večeri, koje su s vremenom prikupile sredstva za Metropolitanov Institut za kostim u iznosu od 50 miliona dolara. Anna je osnivač fonda CFDA/Vogue, koji ima za cilj da podstiče, podržava i mentoriše nepoznate mlade modne dizajnere. Od 1990. godine do danas veliki je donator dobrotvornih organizacija za borbu protiv AIDS-a.
Annin stil podrazumeva tvidanu odeću Oscar De la Renta i Chanel, dezenirane haljine i suknje A kroja, haljine bez rukava, koje pokazuju njene teniske ruke (poznato je da je Anna veliki obožavalac Rogera Federera i da svako jutro pre posla igra tenis). Revija na kojoj se pojavi
Anna Wintour znači mnogo – čim je vredna njene pažnje. Annina najbliža prijateljica, koleginica i saputnica na svim modnim dešavanjima je svakako čuvena Grace Coddington, koja je i umetnički direktor američkog izdanja magazina Vogue. Grace je zadužena za veći deo magazina, a najviše za modne editorijale, koji su poznati širom sveta. Iako se ponekad ne slažu u vezi sa konceptom editorijala, Anna uvažava mišljenje Grace jer je smatra
genijalcem, modnim i umetničkim znalcem. Kakav spoj! Anna kao ledena kraljica, a Grace kao duhovita riđokosa vila. Anna koja oštro kritikuje sve oko sebe i Grace koja sve teši. Ipak, reklo bi se da su idealan spoj za modnu kritiku i uredništvo, koje traje već toliko godina.
MODERNA ŽENA NOSI ODEĆU, A NE ODEĆA NJU.
Za razliku od Anne Piaggi, Aninih intervuja i TV reportaža ima mnogo više. I životni stil im je veoma različit. Anna Piaggi je bila ekscentrik, nije volela kamere, niti da govori drugim jezikom osim italijanskim, a Anna Wintour je težila i teži da se dopadne svima. Ipak, poznato je jedno –
ona je egocentrik. Najbolji opis Anne Wintour svakako su mnogi videli u liku Mirande Priestly iz filma Đavo nosi Pradu, koju igra Meryl Streep. Film je postigao svetski uspeh, a Anna Wintour nikada nije želela da prizna da film najbolje svedoči o tome kakva je ona zapravo i kakvo je njeno ponašanje kada se kamere ugase. Mnogi koji Annu poznaju ili su radili ili rade za nju tvrde da je Miranda baš ona prava Anna Wintour i da većina scena u filmu nije karikirana i preterana, već živa i realna. Ako ćemo o Anni suditi po filmu i na osnovu mnogobrojnih komentara, ona je hladna i okrutna prema svojim saradnicima, a kada ulazi u zgradu Voguea, zavlada panika. Zašto od nje svi strahuju? To ostaje enigma.
AKO IKADA SPUSTIM GLAVU, TO ĆE BITI SAMO ZATO ŠTO SE DIVIM SVOJIM CIPELAMA.
A šta je to što mnogi nisu znali o Anni? Evo nekoliko zanimljivih podataka:
– Anna uvek nosi iste cipele, Manolo Blahnik u boji kože, kreirane samo za njena stopala.
– Anna je napustila školu jer se bunila protiv nošenja školske uniforme tako što je skraćivala suknje.
– Anna dobija 200 000 dolara godišnje da troši na garderobu.
– Kao mladi modni urednik Harpers Bazzara bila je otpuštena jer nije bila dorasla zadacima magazina.
– Anna se najviše plaši pauka.
– Njen omiljeni muzičar je Bob Marley. Ko bi rekao da Anna sluša rege.