Kontroverze koje su rušile ugled luksuznih brendova.

Napravili smo kratku retrospektivu kontroverzi koje su tresle luksuzne modne brendove, i priznajemo da “malo boli”.

Na samom vrhu liste nalazi se brend Dolce & Gabbana , koji godinama usled neodgovornih javnih nastupa i komentara na društvenim mrežama ruši ugled brendu. Kreativni direktori italijanskog giganta Domenico Dolce i Stefano Gabbana vrlo često ulaze u sukob sa poznatima , dok u drugu ruku loša strategija poslovanja menadžmenta brenda dovodi do rasturanja milionskih ugovora i banovanja iz čitavih država.
Ne zaboravimo da je dizajner Stefano Gabbana 2017. godine javno uvredio Miley Cyrus nazvavši je “neznalicom” nakon što je na Instagramu podržala brata koji je hodao njihovom pistom , a onda je dodao : “Zbog tvog glupog komentara nikada više nećemo saradjivati sa njim”.
Iste godine uvredio je i Selenu Gomez nazvavši je “ružnom”, dok je sukob nastavljen sa regionalnom pop zvezdom Jelenom Karleušom koju su optužili da nosi “fake D&G” odeću, nakon čega je Jelena izašla u javnost računima iz radnje te dokazala da je reč o originalima.Ubrzo nakon toga Stefano je povukao komentare a na svom Instagramu repostovao Jeleninu fotografiju uz izvinjenje i niz dobronamernih emotikona. Ni Kardashianovi nisu bili poštedjeni komentara , pa su tako na jednoj od starih porodičnih fotografija dobili komentar : “najjeftiniji ljudi na svetu” , da bi danas upravo oni bili pokrovitelji venčanja ove porodice a Kim Kardashian pomoćnik u dizajniraju SS23 kolekcije.

Ne zaboravimo da je brend zabranjen u Kini nakon uvredljive kampanje u kojoj kineskinja daje instrukcije za konzumiranje italijanske hrane , kineskim štapićima. I pored velikih napora da se vrate na Kinesko tržište , Kina ne pristaje na kompromise.

 

Alexander Wang je označen kao seksualni predator nakon što su pojedini modeli istupili i rekli da im je dizajner u piće ubacio MDMA a potom i silovao. Ove optužbe objavljene su na Instagram profilu koji inače upozorava modele na brojne opasnosti koje postoje u ovoj industriji, a vrlo brzo počeli su da se javljaju i drugi ljudi koji tvrde da ih je Wang seksualno iskoristio. Brend koji je godinama važio za najbolji američki , preko noći je izgubio status i uticaj , i pored brojnih napora da isti vrati na prethodno stanje, razlika je i više nego očigledna .

 

Marni i moderno ropstvo. Kampanja koju je fotografisao Afro-Brazilski fotograf Edgar Azevedo, pod art-direkcijom Giovanni Bianca, Brazilsko-Italijanskog porekla nosila je mnoštvo pogrešnih poruka koje su razbesnele planetu. Stavljanje “crnog čoveka” u prvi plan sa okovima oko nogu i dugačkih lanaca koji ga drže za drvenu platformu , farbanje modela blatom , uz natpise poput “Jungle mood”, “Bosonogi u džungli”, i “Plemenska narukvica” podsetili su nas na neka mračna istorijska dešavanja apsolutno neprihvatljiva u današnjem društvu.

Gucci i black-face balaclava. 2019 godine smo svedočili još jednom modnom incidentu gde se u glavnoj ulozi našao italijanski gigant. Gucci je na reviji FW19 predstavio balaclavu koja nije dospela u javnost sve do prodajne kampanje koja je postavljena na društvene mreže uz komentar “Happy black month” posvetivši mesec kulturi “crnih ljudi”. Sve bi bilo u redu da kampanja nije bila krajnje rasistička pokazujući “belu ženu” obučenu u crnu rolku sa crvenim predimenzioniranim usnama preko lica, koja je izgledala upravo kao da je obukla kožu “crne žene”. Gucci se ubrzo izvinio i povukao je rolke od 890$ iz prodaje .

 

Burberry by Riccardo Tisci i nesvesni “poziv na suicid”. Da nije samo Gucci pogrešio kada je predstavljanje kolekcije za AW19 u pitanju , govori nam to da je i Burberry nesvesno ohrabrivao ljude na suicid. Reakcije su nusledile odmah nakon revije održane u Londonu , gde su modeli sa omčama oko vrata šetali pistom. Izjava dizajnera nakon održane revije bila je da je kolekcija posvećena današnjoj omladini. Burberry se izvinio na nepažnji i iz prodaje je povukao produkte sa ovim detaljima.

Poslednji skandal u našem nizu posvećen je poslednjoj Balenciaga kids kampanji. Brend je, prema mišljenju Vrhovnog suda, koristio postojeće slike dečje pornografije kao rekvizit za promociju torbice. Slike, koje su sada izbrisane sa veb stranice globalnog brenda, izazvale su ogorčenje konzervativnih aktivista. Peni Nens, izvršna direktorka Zabrinutih žena za Ameriku, konzervativne grupe za ženska prava, nazvala je slike „eksploatativnom propagandom“, jer igračke koje deca drže imaju čokere, pojaseve i druga seksualna pomagala karakteristična za “sado-mazihizam”. Nakon skandala, Balenciaga je povukla reklamu i poslala pismo izvinjenja zbog kampanje koja prikazuje dve mlade devojke kako poziraju sa plišanim medvedima za koje se čini da nose pojaseve u BDSM stilu.

Piše: Stefan Ristić
Fashion and Digital Editor