Veličanstveno putovanje Iv Sen Lorana

Veličanstveno putovanje Iv Sen Lorana

Odao je poštovanje svim dizajnerima koji su ga inspirisali – svojim učiteljima Kristijanu Dioru, Elsi Skjapareli i Gabrijeli Šanel
Piše: Jovana Ilić
FOTO: Getty Images, Vogue.com

 

French fashion designer Yves Saint Laurent (1936 – 2008) in London, 12th September 1958. He is arranging to show his Autumn collection for Dior to an audience including Princess Margaret, at Blenheim Palace. (Photo by Popperfoto/Getty Images)

U ponedeljak, 7. januara 2002. godine Iv Sen Loran je sazvao pres konferenciju u svojoj modnoj kući na Petoj aveniji Markao, u pariskom Osmom arondismanu. Naizgled, svaki modni novinar je bio tamo, kao i njegove verne pristalice An-Mari Munjoz, Lulu de la Falais i Beti Ketro. Glasom punim emocija, na već pripremljenoj izjavi, Sen Loran je objavio da završava svoju karijeru u visokoj modi, 44 godine od svoje prve kolekcije „Trapez“ za modnu kuću Dior, 1958.godine, koja ga je katapultirala u sam vrh mode. Odao je poštovanje svim dizajnerima koji su ga inspirisali – svojim učiteljima Kristijanu Dioru, Elsi Skjapareli i Gabrijeli Šanel i nakon toga je rekao: „Izuzetno sam ponosan da žene širom sveta nose odela, mornarske jakne i trenč kapute,“ stilove koje je on učinio sveprisutnim. Nije zaboravio teška vremena i uzgred je pomenuo svoje demone: „Prošao sam kroz puno nervoze, kroz pakao. Sreo sam strah i užasnu samoću. Lažne prijatelje, konzumirao sredstva za smirenje i narkotike. Zatvor depresije i rehabilitacione centre. Jednog dana, iz svega toga sam pobjegao, ošamućen, ali trezan.“ Majstor je odlazio, ali je njegov rad već postao legendaran. Pet hiljada primeraka visoke mode i petnaest hiljada modnih dodataka, nacrta i raznih drugih stvari su smešteni u Fondaciji Pjer Berže – Iv Sen Loran. Fondacija je 5. decembra 2002.godine priznata kao francuska neprofitna organizacija i njena misija je da organizuje tematske izložbe preko mode, slikarstva, fotografije i dekorativne umetnosti, pa sve do podrške kulturnim i obrazovnim inicijativama. Fondacija je 10. marta 2004. godine otvorila svoja vrata javnosti u pariskom šesnaestom arondismanu sa izložbom „Iv Sen Loran-Dijalog o umetnosti“, koja će 2008. putovati do Fondacije Caixa Galicia u La Korunji, u Španiji.

 

Zatim je 2010. godine došla sveobuhvatna retrospektiva Iv Sen Loranovog životnog dela u Petit Palasu u Parizu, dok ga je Journees de la Mode d’Oran u Sen Loranovom rodnom gradu u Alžiru, odlikovala u maju 2013. godine u Le Meridien Oran hotelu i centru za konvencije. Brzim vraćanjem dolazimo do jedne važne godine u karijeri modnog dizajnera, kada Sen Loran upoznaje čoveka koji će zauvek promeniti njegovu životnu putanju, Pjera Beržea. Postavši njegov mentor, Berže je ohrabrivao Sen Lorana da otvori svoju modnu kuću nakon što je otpušten iz modne kuće Dior 1960. Američki milijarder Dž. Mek Robinson ga je vratio i poznati dizajner štampanih slova Kasandre je 1961.godine kreirao logo brenda YSL. Prva kolekcija je predstavljena 29. januara 1969. godine u 30. bis ulici Spontini u pariskom šesnaestom arondismanu (okrugu), gde je kompanija osnovana i gde će ostati punih 12 godina. Tu je Iv Sen Loran kreirao garderobu za modernu ženu, ponovo osmislivši jaknu u mornarskom stilu i trenč (kišni) kaput 1962. godine, 1966.godine prvi ženski taksido blejzer, 1967. prvo odelo za ženu i safari jaknu, a 1968. je lansirao kombinezon. Prilagodivši muški stil oblačenja, Sen Loran je dao ženi samopouzdanje, smelost i moć, a zadržavajući uz sve to ženstvenost. Dizajner je, takođe, inovirao i doveo modu lansirajući na ulicama pionirsku luksuznu liniju prêt-a-porter, nazvanu „Saint Loran Rive Gauche “ (Sen Loran leva obala). 1974. godine Sen Loran i Berže sele modnu kuću na Petu aveniju Merceau. Tamo umetnikov stil postaje više definisan i zreo, prevodeći društvena pomeranja u visoku modu. On je uobičajene principe mode zamenio slobodom, kreirajući odeću koja slavi život i pokret. Kroz svoje kolekcije Sen Loran je odavao počast vizuelnim umetnicima: 1965. sa svojim Mondrian haljinama; 1966 sa Pop Art haljinama; 1979. fokusirao se na Pikasa i Diaghileva, a već kasnije, 1980-ih na Matisa, Cocteau, Braque, van Goga i Apolinera. Istraživao je egzotične teme inspirisane Afrikom (1967), Rusijom (1976), Kinom (1977) i Španijom (1977). Maroko je, takođe, značajno uticao na Sen Loranov rad i paletu boja. Svake godine, u decembru i junu, on bi provodio dve sedmice u Marakešu dizajnirajući svoje kolekcije visoke mode. 1980. godine on i Berže su kupili imanje francuskog slikara Jacques Majorelle i oživeli zadivljujuću botaničku baštu, koja je sada otvorena za javnost. Iv Sen Loran grupa je 1999. godine prenesena na PPR (sadašnji Kering). Sen Loran i Berže su nastavili da nadgledaju deo za visoku modu, ali 2002. godine, kada Sen Loran odlučuje da se povuče, maison de haute couture (kuća visoke mode) zatvara svoja vrata. Nijedan drugi dizajner ga neće zameniti. Rretrospektivna revija, prikazana u januaru iste godine, u Centre Pompidou, označila je kraj onoga što je on u svom oproštajnom govoru nazvao „veličanstveno putovanje.“ Dana 1. juna 2008. godine Iv Sen Loran je umro u 72. godini od tumora mozga i njegov pepeo je kasnije rasut u Jardin (bašti) Majorelle u Marakešu. Danas, Peta Avenue Marceau više nije dom modnog ateljea, ali Fondacija Pjer Berže – Iv Sen Loran čuva dragocenu zaostavštinu od zaborava. Pariz je grad mode. Preživljavanje tamo je prava veština.

Svrgnut si brzo kao što si i krunisan

Teška kraljevina za podržavati je elegancija

A two piece in heavy white linen designed by Yves St. Laurent. The box type jacket has bracelet length sleeves, no collar, patch pockets, and a dropped shoulder line. The outfit is worn with a large brimmed hat and comes from his ‘Boutique Collection’. (Photo by Barry Lategan/Getty Images)

Mesto gde uspomena živi „Želeo bih da se moje haljine i crteži izučavaju za sto godina“ – rekao je Iv Sen Loran Elle časopisu 27. januara 1992. Sada Fondacija Pjer Berže – Iv Sen Loran je planirala retrospektive koje će mu ostvariti taj san, omogućavajući studiju rada čija je kreativna živost i uticaj na savremenu modu cenjena svaki dan. Jedinstvena u svojoj vrsti, ova institucija, koja je smeštena na Petoj Avenue Marceau, spaja odabrane komade iz 81 kolekcije visoke mode. Štaviše, dve stotine kvadratnih metara izložbenog i prostora za događaje je sagrađeno prema strogim muzejskim standardima. Ali, pravo blago na licu mesta su kolekcijske arhive (koje nisu dostupne javnosti). Čitavo nasleđe sastavljeno od odeće, crteža i skica je konzervirano na stalnoj temperaturi od 18 stepeni Celzijusa, na 50% hidrometrijski standard, u ormarima bez mogućnosti pojave prašine i u arhivskim kutijama bez kiseline. „Moda bledi, ali je stil večan“ – voleo je Iv Sen Loran da kaže. Danas, njegove kolekcije nastavljaju da impresioniraju i dokazuju da garderoba ne mora samo da ugađa mašti, već i da obuče modernu, emancipovanu ženu. Fondacija će 2017. godine postati Iv Sen Loran muzej. Pariz, u potpunosti posvećen radu stvaraoca. Drugi Iv Sen Loran muzej će biti sagrađen u Marakešu, pored Jardin Majorelle (bašte Majorelle).

FRANCE – CIRCA 1959: Yves Saint Laurent, French couturier and Tessa Beaumont, dancer, at Dior’s. September, 1959. LIP-10462-005. (Photo by Lipnitzki/Roger Viollet/Getty Images)
Related